Обговорення звіту Світового банку щодо дослідження сфери освіти в Україні (01.10.2019, м. Київ)
1 жовтня 2019 року Світовий банк презентував звіт, де представив 5 пріоритетних напрямів подальшого реформування освіти в Україні.
В рамках заходу за участі освітніх експертів та МОН в офісі Світового банку відбулося обговорення документу «Дослідження сфери освіти в Україні: до більшої результативності, справедливості та ефективності» . До дискусії долучились долучилися Світлана ШИТІКОВА, координатор проекту ЄС «Національний Еразмус+ офіс в Україні» та Світлана КАЛАШНІКОВА, Директор Інституту вищої освіти НАПН України, Національний експерт з реформування вищої освіти Програми Еразмус+.
«Нещодавно Уряд схвалив Програму дій, в якій визначено два важливі питання — економічне зростання та розвиток людського капіталу. Це завдання для МОН та усіх міністерств, адже економічне зростання неможливе без розвитку людського капіталу. Проблеми, які вказані у звіті, будемо аналізувати надалі, деякі з них вже вирішуємо. Тому сподіваємось, що за 5 років Світовий банк та Україна зможуть забезпечити більшу рівність та якість освіти у нашій державі», — наголосила Міністр освіти і науки України Ганна НОВОСАД.
5 напрямів для вдосконалення подальшого реформування освіти, які представив Світовий банк, випливають з комплексного дослідження, яке проводилось в Україні впродовж останніх місяців.
До прикладу, серед рекомендацій Світового банку — поширити бачення концепції «Нової української школи» (НУШ), засноване на компетенціях і орієнтоване на учнів, на весь сектор, особливо на систему вищої освіти.
Так, у звіті зазначається, що наразі відсутнє чітке бачення того, як вищу освіту зможуть поєднати з позитивними змінами внаслідок реформ у сфері середньої освіти, і це варто виправити.
Фахівці підкреслюють, що також Україні потрібно зміцнювати інституційний потенціал і структури урядування. Хоч реформи значно розширили автономію закладів вищої освіти, серед них є такі, що неспроможні повною мірою користуватись нею для підвищення якості викладання та навчання. Дані дослідження вказують на те, що автономія має поєднуватися з підзвітністю та спроможністю.
Експерти також радять спрямувати ресурси на зміцнення ефективності та життєздатності кращих закладів та колективів. Вони пояснюють, що попри позитивні кроки для зміцнення прозорості та конкурентоспроможності, модель державного фінансування вищої освіти потребує подальших змін. Важливо реформувати її, запровадити додаткові стимули для закладів. Також варто контролювати та коригувати формулу фінансування шкіл.
Окрім цього, фахівці Світового банку вважають, що Україні потрібно змінити підхід до індивідуальних стимулів для вчителів, а також можливостей їхнього кар’єрного розвитку.
До того ж Світовий банк радить забезпечити ефективніший зворотній зв’язок. Зокрема, що в українських школах немає загальнодержавних програм професійної орієнтації, що ускладнює вибір у майбутньому напряму навчання та закладу освіти. Для вирішення цієї проблеми важливо розробити національну програму надання послуг консультацій та орієнтації, зміцнити системи оцінювання, а також ці механізми у закладах вищої освіти.
Ганна НОВОСАД зазначила, що Світовий банк і МОН мають однакове бачення того, які проблеми в сфері освіти потрібно вирішити, та подякувала фахівцям за підготовку звіту.
Наразі Міністерство освіти і науки України співпрацюватиме зі Світовим банком для подальшого впровадження системної реформи освіти.
Підготовлено за матеріалами: https://mon.gov.ua/ua/news/ganna-novosad-doslidzhennya-svitovogo-banku-oriyentir-dlya-osvitnih-reform-v-ukrayini-yakij-mi-vrahovuvatimemo